ADCA Forum
September 05, 2010, 06:38:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Rogallo chute  (gelezen 3193 keer)
Peter Van Tichel
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Gepost op: April 06, 2007, 12:35:59 »

Volgend jaar ben ik stilaan aan een nieuwe chute toe (10 jaar).
Heeft er iemand ervaring betreffende de Rogallo chute bij gebruik met een delta : ik denk vooral aan herplooien en gedrag in de lucht.
Zijn er andere levranciers buiten www.vonblon.com ?
Op paraglidingforum.com staat het interessante relaas van de piloot die in Manilla (Australie) opgezogen is door een cumulo nimbus en zijn, positieve, ervaring met deze chute.
chris
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: April 09, 2007, 11:06:40 »

allee Peter Verbaasd ik dacht toch wel dat een chute 15 a 20 jaar kan meegaan tenzij je hem al n' keer of 10 hebt moeten werpen  Lachen

chris
Tom
Junior
**

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: Januari 07, 2008, 10:36:33 »

Hey Peter,

Nadat ik zelf m'n reserve heb moeten gebruiken denk ik niet dat zo een rogallo chute een goed idee is onder een gebroken delta. Je tolt immers alle kanten op. Door het draaien, en dat gaat best heftig, draai je je lijnen onvermijdelijk op. Op die manier ga je direct je besturing blokkeren. Ik kan me voorstellen dat je in zo een situatie nog harder gaat rondtollen,. (en dat is nou net wat je niet wil) Misschien kan je onder stabiele omstandigheden nog 't een en 't ander oplossen maar ik twijfel eraan of een rogallo chute een gepaste oplossing had geboden tijdens mijn ongeval.
Goed idee zou zijn te zorgen dat je hem niet moet trekken Lachebek
 Grijns
grtz
Tom
frafra
Senior

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 08, 2008, 10:25:55 »

Ik ben met Tom eens. De Rogallo wordt op de hoogte van de schouders op een parapente harnas gevestigd. Je stuurt dan de reserve met hendels op hoogte van de schouders.

Dit is met een delta niet mogelijk.
Op een delta wordt de reserve op de mousqueton gevestigd. Je kan de reserve dus niet sturen. Ik weet het niet

De Rogallo geeft je een horizontale snelheid. En het zou erg zijn indien je met rugwind zou landen. Beschaamd
kris
Nieuweling
*

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 09, 2008, 01:09:23 »

Bon,
Gene Rogallo dus.
Maar nu weten we nog altijd niet wat momenteel prijs/kwaliteit een goede keuze is...
Iemand een suggestie ?

Kris (Die ook zijne chute ne keer moet gaan vervangen...)
frafra
Senior

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 09, 2008, 10:21:48 »

Als je over een ratio prijs/kwaliteit spreekt, dan moeten we de prijs al weten. Voor de kwaliteit moet je het geprobeerd hebben.
Je gaat dus moeilijk mensen vinden die zo?en ervaring hebben.

De site van metamorfosi geeft een aanduiding van de opervlakte dat nodig is volgens het gewicht :
http://www.metamorfosi.com/

Als je met een Atos vliegt, wordt je aangeraden met de grootste oppervlakte te vliegen, want je valt met je hoofd naar beneden, je vleugel draag helemaal niet (zelfs ongebroken), en dan is het heel belangrijk dat je zo langzaam mogelijk valt.

Met een flexibele, gaat je vleugel toch dragen, misschien ook draaien. Dan kan je je permitteren om meer risiko te nemen met een kleinere reserve.

Hoe groter de oppervlakte, hoe trager is de val maar hoe trager is ook de opening van de reserve.

Opgelet als je de gegevens van de metamorfosi gebruikt om een andere merk te kiezen. De Conar heeft een Apex, waardoor meer weerstand wordt gegeven voor een bepaalde oppervlakte. Ik denk dat metamorfosi hiervoor een brevet heeft.

Er is ook de Swivel (iets dat het draaien van de reserve vrijlaat). Dit wordt door Finsterwalder verkocht
Metamorfosi raadt dit af met zijn eigen reserves.
Maar Charly raadt het aan met zijn eigen reserves.
Ik denk dat allebeide gelijk hebben.
Ik zou persoonlijk geen swifel nemen want het is ijzer dat op ijzer draait, dus het zou kunnen sterk opwarmen door de vrijving en de weerstand van het metaal zou kunnen veranderen. En ik denk ook niet dat je zin hebt om olie of vet eraan te smeren.

Ik zou voor een leverancier kiezen die iets met deltavliegen ooit heeft te maken gehad.

Andere merken die ik ken :
- Charly : http://www.finsterwalder-charly.de/
- Skyline : http://www.skyline-flightgear.com/

Zie ook http://www.para2000.org/links/para-parachutes.html
Tom
Junior
**

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 11, 2008, 12:57:45 »

De prijs van een reserveparachute varieert van ? 450 tot ? 600. Zorg ervoor dat wanneer je een parachute koopt je er eentje met een keuringslabel neemt. (bv. DHV) dan weet je zeker dat je parachute aan bepaalde normen voldoet.
De prijs is vooral afhankelijk van de oppervlakte. Hoe groter de parachute, hoe meer zeilbanen er gestikt moeten worden, hoe duurder dus (werkuren).
Ik geloof dat een goede parachute in werkelijkheid ongeveer een zestal meter per seconde mag zakken. De meeste constructeurs geven betere waarden aan. Zoals Francis aangeeft bepaalt het type van vleugel, al dan niet gebroken, en jou gewicht, ook de totale zinksnelheid.
Toen Johan Gys destijds bij de Falcons overkop ging gebruikte die een te grote parachute. De parachute ging open zoals het hoorde maar er werd niet genoeg druk in de koepel opgebouwd. Daardoor begon de parachute regelmatig te golven, sloot hij zich een beetje( zoals een inklapper bij een parapente  Grijns ) en opende zich telkens weer doordat hij terug meer snelheid ontwikkelde. Als je dan net de grond raakt wanneer je parachute voor een stuk gesloten is.........
Mijn parachute die ik gebruikte bij m'n duo was een PRS twin. Dat is een parachute speciaal ontworpen voor duovluchten. In het begin zakten wij aan exact zes meter per seconde en bij de landing was dit 6,3 M per seconde. (dat is wat ik uit de log van m'n compeo heb gehaald) De constructeur gaf in zijn  folder een zinkwaarde op van 4,8 M/ sec. bij volle belasting.....
Eerlijk gezegd : we kwamen met een smak tegen de grond !! Achteraf denk ik niet dat de daalsnelheid de hoofdoorzaak daarvoor was. Door het tollen kon ik de hoogte totaal niet meer inschatten. Je voelt je precies in een wastrommel .Ik wist wel dat we bijna moesten landen omdat ik boomkruinen voorbij zag vliegen, maar het moment van de inpakt inschatten. Verbaasd..... Je bent dus verrast wanneer je de grond raakt. Moest ik recht naar beneden gekomen zijn, zonder te draaien, dan had ik waarschijnlijk m'n voetjes kunnen zetten en door m'n benen gebogen bij de landing. Ik ben toen echter op m'n zij geland. De Rugplaat van m'n harnas heeft de klap opgevangen . M'n passagier is ogenblikkelijk tegen mij aangevlogen.
Bij de landing waren de lijnen ongeveer anderhalve meter opgerold. Ik had hem op duizend meter reeds open. Een swivel had inderdaad verhinderd dat m'n parachute zou opdraaien. Over het gebruik van een swivel is er nogal veel te doen geweest. De ene constructeur raadt het aan , de andere raadt het af. Je moet zelf de risico's overwegen. Als iemand interesse heeft kan ik de visie van wijlen Angelo Crapanzano over de swivel doorsturen. Misschien dat dat een duidelijker beeld geeft van de problematiek.
Adca
DE deltaclub van 't stad
Forumbeheerder
Junior

http://adca.gratisforum.be en www.adca.be

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 13, 2008, 02:26:49 »

M.b.t. de swivel, bekijk dit item zoals de veiligheidsgordels van een auto, ook hierover zijn de meningen nog steeds verdeeld. Persoonlijk denk ik dat een swivel meer goed doet dan kwaad, ook ik was reeds tweemaal getuige van een redding door chute, telkenmale hadden deze personen geen swivel, en telkens zag ik de chute steeds kleiner worden doordat de koorden opgetorst werden. Persoonlijk zal ik nooit zonder swivel meer vliegen. Schaden zal een swivel zeker nooit, en vergeet niet dat wanneer je in een noodsituatie met een delta onder een parachute hangt dat er eigenlijk geen sprake is van het besturen van de parachute. Vergeet niet dat je in je harnas ligt en waarschijnlijk al blij bent dat je je chute getrokken hebt. De constructie laat trouwens het sturen niet toe. (lange onderlijn om vanonder je delta te geraken.
Paul.

See you at cloudbase!
pimpeltje
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: September 30, 2008, 05:12:09 »

Hallo FORUMLEZERS,

Vrijdagavond 10 oktober om 20u, zal de club voor de derde keer een parachuteplooisessie houden, onder begeleiding van Pieter Van de Wiele.
Waar: in de turnzaal van KSO / St Lucaspaviljoen, in de St. Jozefstr. 35 Antwerpen.
Wie wilt parkeren op de speelplaats MOET tussen 19.45 en 19.55 binnen rijden langs de grote witte poort gelegen in de Lange leemstr. 106. Deze zal dan openstaan, nadien wordt zij gesloten en kunt ge enkel terecht via de St. Jozefstr!
Gezien we in de onmiddellijke omgeving liggen van het St. Vincentiusziekenhuis, is het vinden van parkeerplaats moeilijk..... DUS GELIEVE OP TIJD AANWEZIG TE ZIJN!
JohanMinne
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 02, 2008, 09:26:50 »

Hallo,
Ziehier nog een parachute merk (met ervaring met delta)
In een Mosquito harnas wordt door de constructeur een Annular 24 HG reserve met swivel geplaatst.  (zie op deze link: www.fly-windows.com/en/accessory-parachute.php )

Groetjes,  Johan
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: