ADCA Forum
September 05, 2010, 06:38:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Onlangs gebeurd: van practice stall naar tumble naar parachute  (gelezen 114 keer)
wimvanertvelde
ADCA lid
Nieuweling
*

Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: Juli 30, 2010, 11:07:38 »

Bekijk filmpke maar:

<a href="http://il.youtube.com/watch?v=uvUQhxXW0pk" target="_blank">http://il.youtube.com/watch?v=uvUQhxXW0pk</a>

Wat is de procedure om op dat moment niet te tumbelen?  Mijn reactie zou volledig aantrekken zijn ...
jogo
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 03, 2010, 05:58:08 »

het verschil zit hem m.i. niet in het feit dat ie de uprights heeft gebruikt (maakt niet veel uit in liggende positie)
maar dat ie zijn armen gestrekt is blijven houden tijdens en na de stall (vleugel geen snelheid heeft laten opnemen)
pimpeltje
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 03, 2010, 09:05:49 »

het zit hem steeds in de details, maar ge moet er het oog voor hebben.
Ik wens dit niemand ongewenst toe! De man moet er nadien toch wat draaierig hebben bijgelegen. Een geluk dat de parachutelijn voorzien was van een zwiffel.
Die 2 minuten moeten hem een eeuwigheid hebben geleken...en wat er dan allemaal in zijn hoofd heeft langs gevlamd....
In elk geval chapeau voor de monitor die er behoorlijk rustig is bijgebleven en correct en duidelijk zijn orders doorgaf.
Heb hem nog gekend als jonge beginner en deelnemer aan verschillende Nederlandse competities.
JohanMinne
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 03, 2010, 11:40:00 »

Wim,
Ik hem ooit gehoord (weet niet meer van wie) wat je moet doen indien je een TUCK vreest.
- zeker niet de basis maximaal aantrekken (zwaartepunt is dan fout)
- met een arm rond de basis uw harnas vastgrijpen
--> dit heeft als effect dat je zwaartepunt naar voren schuift (dus dat je snelheid opbouwt)
--> indien er toch een tuck als resultaat is, zal je niet in het doek vallen (handiger om parachute te werpen)  
Gezien de snelheid waarmee dit allemaal gebeurd, heb je wijnig kans om "het goede" te doen.

Ik hoop dat deze uitleg juist is?

Groetjes,
Johan
« Laatste verandering: Augustus 03, 2010, 03:38:33 door JohanMinne » Gelogd
jogo
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 03, 2010, 01:41:05 »

het verschil zit hem m.i. niet in het feit dat ie de uprights heeft gebruikt (maakt niet veel uit in liggende positie)
maar dat ie zijn armen gestrekt is blijven houden tijdens en na de stall (vleugel geen snelheid heeft laten opnemen)

aheum...
als ge de uprights beet hebt kunt ge ook minder snelheid op pakken (anatomie schoudergewricht) en vooral het gevoel is ook minder.
(en dat in een situatie met wegvallende 'beugeldruk' !)

De nederlandse monitor zal dus toch gelijk hebben dat dit een nefaste rol heeft gespeeld (zeker na de stall).

(wat de remedie betreft ben ik het eens met Johan M.)
Kurt
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 03, 2010, 10:10:15 »

Volgens mij mag je bij zeer lage snelheid (bij stall of nadat je terug hard hebt opgetrokken na een duikvlucht )nooit snel vol aantrekken .
Reden: door de lage snelheid kan je de vleugel zo aantrekken(snel en vol)dat de aanstroming van de lucht van boven komt (dus aanvalshoek is negatief). Vanaf dat de luchtstroom met meer dan 4 graden langs boven komt krijg je bij alle vleugels negatieve baardruk. De vleugel duwt uw trapeze naar achter door de enorme luchtdruk die zich op bouwt boven op de neus, door uw daarop toenemende valsnelheid wordt de neus helemaal doorgeduwd naar beneden en verder door: de tuck.  Ook bij een rotsstart bij nulwind de neus niet te hard aantrekken of je trekt ze door de aanstromende lucht. Je moet de vleugel enigszins parachuteren zoals men zegt en dus niet overdrijven met aantrekken.  Een oplossing kan zijn een staartstuk monteren dat veel luchtweerstand geeft bij de naar voren zwierende beweging van de staart maar dat wel naar boven kan scharnieren om te klimmen.  De bedoeling is te voorkomen dat je je vleugel negatief kan trekken.
« Laatste verandering: Augustus 03, 2010, 10:40:30 door Kurt » Gelogd
JohanMinne
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 04, 2010, 09:38:17 »

Hello! Ik heb de uitleg terug gevonden in een boek van Dennis Pagen "Performance flying".
Deze uitleg is bedoelt voor een tumble die zich zou kunnen voordoen bij het verlaten van een hevige thermiek, dus niet helemaal van toepassing voor het in deze toppic besproken effect na een stall.

Ik voeg de ingescande pagina bij en geef hier mijn vertaling van de tekst:

In hevige turbulenties (met tumbling als mogelijk gevolg), is de veiligste techniek, het aanhouden van de "basis op borsthoogte" positie, waarbij bijde armen rond de basis geslagen zijn.  
Hoe sneller je vliegt, hoe stamp-stabieler je vleugel is, dus hoe minder kans op een tumble, maar hoe groter de G-krachten die veroorzaakt kunnen worden.  
De beste methode is dus door de "basis op borsthoogte" positie aan te houden (vliegsnelheid 35 tot 45 km/uur).
Wees voorzichtig met het "te snel" aantrekken van de basis op het ogenblik dat je voorover kantelt, want dit aantrekken zou juist de tumble kunnen veroorzaken.  Indien mogelijk moet deze zone doorvlogen worden met een redelijke snelheid waardoor je voldoende controle zou moeten hebben voor correcties.

Johan

« Laatste verandering: Augustus 04, 2010, 09:47:03 door JohanMinne » Gelogd
jogo
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 04, 2010, 10:37:45 »

de procedure voor een balonstart moet ook zoiets zijn (daar loert de tumble ook om de hoek)
pimpeltje
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 05, 2010, 09:17:46 »

De reden waarom een ballon met delta aanhang eerst een neerwaartse beweging moet doen alvorens dat de deltapiloot zich kan loshaken. Voor alle duidelijkheid: ik schrijf hier niet uit ervaring!
In Belgïe meen ik dat er slechts één of 2 personen onder een ballon met delta hebben gehangen....

Judy Leden verschillende keer Wereldkampioene geweest deed dat wel om het kanaal over te kunnen vliegen...hierbij gevoegd de link

Wie een kort filmpje daarover wilt bekijken: You-tube Judy Leden en ge kunt het zelf bekijken.
Didier
Held

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 06, 2010, 08:51:27 »

Er zijn twee redenen waarom een ballon een neerwaardse beweging maakt:

1) voor de delta al wat onderdruk te geven.

2) vooral voor zichzelf: door het grote gewicht dat hij opeens verliest
      schiet hij naar boven met te groote snelheid en kan hij vervormen
      of de luchtlos parachute bovenaan ingedrukt worden en dan niet
      meer op zijn plaats komen, wat fataal kan zijn.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: