Auteur Topic: 10 april 2014?  (gelezen 1989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pimpeltje

  • Clublid
  • Held
  • *
  • Berichten: 2305
    • Bekijk profiel
10 april 2014?
« Gepost op: april 22, 2014, 20:19:29 pm »

"Op 10 April 2014, rond 14:30 UTC is er in de omgeving van Bertrix, een incident voorgevallen, waarvan details hieronder:

A paraglider was seen flying in TSA26 at 7000 Ft, while F-16 activity in progress.
This led to dangerous situation.
During a 4 vs 1+QRA mission in booked airspace TSA26ABD (between 1400-1450z) Tiger 32-33 saw a red colored paraglider at 7000 ft flying in front of their aircraft. The FA called Belga to ask if another airspace was booked or if there was a NOTAM concerning that flight. Belga tried to contact Bertrix, but they did not answer the phone. Afterwards MCa had contact with Bertrix, but they confirmed that the paraglider was unknown for them. Tiger 33 called the MCa to inform us and that he would look through their tapes during their debriefing."


Voor diegenen die het Engels niet machtig zijn en/of de luchtvaartterminologie:

"Een rode parapente werd gesignaleerd in de TSA26 op 7000 ft (2100 m - NVDR), terwijl er F16 aan het vliegen waren.
Dit heeft tot een gevaarlijke situatie geleid.
Gedurende een oefengevecht van 4 tegen 1 (jachtvliegtuigen) in het gereserveerd luchtruim TSA26A, TSA26B en EBD26 tussen 16 en 16u50), zagen deze een rode parapente recht voor hen uit vliegen... "

Een TSA is een tijdelijk gereserveerde zone en wanneer deze aktief is, is deze voor ons absoluut niet toegangkelijk !
Daarenboven is boven 4500 ft/AMSL (1370 m/zee) stijgen reeds een overtreding als de LFA GOLF niet geactiveerd werden (wat bijna nooit het geval is op weekdagen).

Maar gaan vliegen waar F16's luchtgevechten oefenen, is totaal onverantwoordelijk, want niet enkel verwachten de jachtpiloten er zich totaal niet aan om andere luchtvaarttuigen te zien in het luchtruim dat hun voorbehouden is maar zijn ze heel gefocust op hun oefening en kunnen ze zeer wel een parapente niet tijdig zien, in bijzonder tijdens het bochten.

Daarenboven was er wel degelijk een NOTAM voor die dag  gepubliceerd op de webstie van Belgocontrol:

(B0814/14 NOTAMR B0780/14
Q) EBBU/QRTCA/IV/BO /W /045/095/5009N00455E039
A) EBBU B) 1404081301 C) 1404101450
D)
APR 08 1300-1350, 09 0800-0850 0900-0950 AND 10 0900-0950 1200-1250
1400-1450
E) TSA26B-TSA ARDENNES 04 ACT
F) 4500FT AMSL G) FL095)

Overigens kan men deze NOTAMS online en op een zeer duidelijke kaart consulteren via de BVVF-website http://www.bvvf.be/xc/ of direct op de nieuw interactieve Belgocontrol-pagina http://www.belgocontrol.be/website/warningsChartGeo.do?cmd=whtmlcharttoday (vandaag) of http://www.belgocontrol.be/website/warningsChartGeo.do?cmd=whtmlcharttomorrow (morgen).


Er was dus geen enkel excuus om zich op dat moment op deze plaats te bevinden en dit incident geeft een ZEER slecht imago van onze piloten en onze sport, afgezien van het feit dat het leven van anderen in gevaar werd gebracht voor twee keer niets, enkel het plezier om een overlandvlucht te maken... Het gaat hier ook over mensen met families, zoals iedereen...

Zowel de burger als de militaire autoriteiten verwachten van ons een adekwaat antwoord op dit incident, en als we snel een efficient reageren, zal het misschien nog mogelijk zijn om dit te beperken tot interne sancties (voor zover het BVVF-leden zijn).

We doen dus een oproep aan alle piloten die op 10 april in deze streek hebben gevlogen om hun GPS-track na te kijken om zo de inbreuk te bevestigen of uit te sluiten, en dit te communiceren aan het secretariaat. Alle informatie over een rood scherm die in deze streek zou gevlogen hebben op die dag is ook welkom, aan allen om zijn verantwoordelijkheid op te nemen vooraleer het te laat is.

We staan op dit ogenblik onder verhoogd toezicht en het spreekt vanzelf (ook zonder dit toezicht) dat ALLE piloten ALTIJD de luchtvaartreglementering moet respecteren en meer in het bijzonder het luchtruim dat niet toegangkelijk is voor ons, zoals praktisch alle actieve zones buiten Danger aereas en de LFA GOLF natuurlijk !

Dank hiervoor en voor uw hulp.

pimpeltje

  • Clublid
  • Held
  • *
  • Berichten: 2305
    • Bekijk profiel
Re: 10 april 2014?
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2014, 20:23:20 pm »
Erg wordt het als deltisten over diezelfde kam worden geschoven: het zijn ook vrije vluchters en leden van dezelfde federatie. Een rood scherm? Kan mijn gedacht gemakkelijker opgezocht worden wie er zo éne heeft en wie er die dag in die buurt vloog.

JohanMinne

  • Clublid
  • Held
  • *
  • Berichten: 896
  • We will meet again. At cloudbase would be great!
    • Bekijk profiel
    • E-mail
Re: 10 april 2014?
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2014, 11:54:03 am »
Hierbij wat meer info over de TSA26B, ter duiding.
Op 10 april 2014 stond er een zwakke ZZW wind.

Johan
« Laatst bewerkt op: april 23, 2014, 11:59:31 am door JohanMinne »

Kurt

  • Forumlid
  • Held
  • *
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: 10 april 2014?
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2014, 22:06:54 pm »
Spijtig maar indien geen geldig excuus, gewoon brevet intrekken. Iedereen maakt wel eens fouten maar boven 4500 voet vliegen in de week is al genoeg reden, tenzij uitz. Toch lfa golf actief.  Er wordt een adequaat beleid verwacht, dus dag brevet. Opnieuw examen afleggen bij volgende gelegenheid...

pimpeltje

  • Clublid
  • Held
  • *
  • Berichten: 2305
    • Bekijk profiel
Re: 10 april 2014?
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2014, 08:24:50 am »
daar denk ik op dezelfde manier over Kurt.