Auteur Topic: skyline zerodrag opgelet met chute zeker bij nieuw harnas, systeemfouten!!!  (gelezen 1900 keer)

Kurt

• Forumlid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
skyline zerodrag opgelet met chute zeker bij nieuw harnas, systeemfouten!!!
« Gepost op: februari 17, 2014, 23:07:39 pm »
Sinds een jaar heb ik een nieuw harnas. Nu had ik gehoopt dat het niet nodig was om eerst de reserve chute te testen vooralleer ermee te vliegen. Eigenlijk uit luiheid omdat ik na het testen moet gaan zoeken hoe ik het moet opplooien. Ik plooi mijn chute namelijk liefst zelf. Omdat het anders te moeilijk is om dat gedaan te krijgen(verplaatsing/geld). En ik hierin de laatste hand wil hebben.
De reden dat ik hem een week voor de smijtdag test is om te zien hoe ie gepakt is en om hem dan zelf gepakt te gooien op de smijtdag.

Bij het testen van de parachute blijkt deze niet vrij te komen uit het harnas.
De opening waarlangs het naar buiten moet komen bestaat uit 3 ritsen waarvan de zipper(schuiver) is verwijderd.
Een rits zonder de zipper opent normaal makkelijk. Daarom zit er een kleine stik met zeer zwak garen(met hand gewoon 2 maal de 2 kanten van de rits verbinden) in elke v/d 3 ritsen(dus dwars over de rits) , die stikjes moeten breken als je trekt om de chute te werpen.
En dat gebeurt ook want aan het handvat zit een touwtje dat mee onder de veiligheids/borgingstikjes zit.
DAN zou de chute bij trekken aan het handvat normaal makkelijk de 3 ritsen moeten open duwen.
TENZIJ de stiknaad waarmee de rits vast is gezet (zware garen evenwijdig met de rits) op het uiteinde kapot is. Dan trek het niet meer eerst op het uiteinde van de rits  maar op een aantal centimeter van dat uiteinde en gaat niet open dan want geen trekkracht op de opening van de rits maar wel op de naad van de rits.
Gevolg is wel dat ik mijn chute er niet uitkreeg.  Enkel bij de tweede poging met gebruik van mijn voet op het harnas lukte het.

Ik vind het per definitie een fout systeem (wegens oneigenlijk gebruik van een rits). Maar ik zal hiervoor een mail sturen naar dhv en ook op youtube een filmpje plaatsen want ik heb alles gefilmd. Ook skyline gaat het te horen krijgen.  Dit is onaanvaardbaar, zeker met wat nog volgt.

Voorts stel ik vast dat de lange zwarte riem die de chute van de delta weghoudt vastgezet is met 2 klittenbanden.  De riem zit ook niet in de harnascontainer maar hangt er naast met 2 klittenbanden vastgemaakt aan het harnas. Het is precies zelfs voorzien om hem zo vast te maken.
Dat wil dan zeggen dat je de chute slechts zeer moeilijk kan gooien want die klittenbanden lossen niet zomaar. Na 1 meter is het gedaan met gooien want daar zit de riem als vastgemaakt met klittenbanden.  Ik heb ze met de hand moeten los doen. Je hebt verdorie maar 1 metertje om te gooien en dan moet de chute al uit al de elastiekjes springen en hopelijk open om dan waarschijnlijk de klittenbanden los te trekken.
Mijn gedacht: die chute gaat nooit open op 1 meter van u, binnen een redelijke tijd want je kan hem niet gooien zo.  En die chute gaat overal vast komen te zitten zodra ie open gaat vlak bij u.
Normaal zorgt de lange zwarte riem ervoor de chute vrij van de delta kan open. Nee hier niet, hier moet de chute de riem nog los trekken. Dit kan echt niet meer.
Ze moeten gedacht hebben dat die zwarte riem de ritsjes en zekeringstiksels kunnen openen als ie los zit zonder klittenband.
Steek hem dan verdomme in de harnascontainer ipv ernaast vastgemaakt met dubbele klittenbanden.

Ik ga de chute nu terug pakken om te zien of ik dat goed kan en dan zondag hem opnieuw testen met de nodige herstellingen eerst.

Conclusie: ALTIJD eerst de chute testen bij verandering naar ander harnas.

groeten kurt
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2014, 00:00:34 am door Kurt »

JohanMinne

• Clublid
  • Held
  • *
  • We will meet again. At cloudbase would be great!
    • Bekijk profiel
Re: skyline zerodrag opgelet met chute zeker bij nieuw harnas, systeemfouten!!!
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2014, 08:26:28 am »
Kurt,
 :o  ???  Dat is een sterk verhaal, en inderdaad onaanvaardbaar.
Ik heb de chute altijd vertrouwd bij aankoop, dat leek mij wel het minste dat een fabrikant kan doen, namelijk een goed en gebruiksklaar product afleveren!
 >:(  Blijkbaar is dit niet altijd het geval.
Ik heb al meerdere malen gemerkt dat klittenband echt sterk kan hechten, vooral wanneer het nieuw is.

Bij in gebruik nemen van een nieuw harnas laat ik de chute netjes op zijn plaats zitten en voor het eerste luchten/herplooien pak ik hem voorzichtig uit en maak van elke stap een foto.  Zo kan ik nadien nog bekijken hoe het door de professionele rigger gedaan werd. 

Hopelijk behaal je resultaat met het wakkerschudden van de DHV en Skyline.
Bedankt voor het melden, zo komt dit technische deel van de veiligheid nog eens op het voorplan en zullen er nog andere piloten de bevestiging van hun "Laatste Kans" kontroleren.

Groetjes,
Johan
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2014, 08:28:21 am door JohanMinne »

Mich

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2014, 11:16:34 am »
Bij aanschaf van nieuw harnas met chute kan je inderdaad maar beter eerst een test doen.
Toen Ilse haar nieuw harnas uitprobeerde bleek de chute enkel met een ELASTIEK!!!vast te hangen aan het harnas.
Voor alle duidelijkheid : dit was geen Skyline
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2014, 19:43:36 pm door Mich »

pimpeltje

• Clublid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2014, 18:37:56 pm »
Mich is het mogelijk het BELANGRIJK woord nu in de gele kleur in een duidelijk leesbare kleur te zetten....ik kan het NIET LEZEN!!!!