Auteur Topic: 25-03-2013 Mosquitovlucht in Waarloos  (gelezen 4223 keer)

JohanMinne

• Clublid
  • Held
  • *
  • We will meet again. At cloudbase would be great!
    • Bekijk profiel
25-03-2013 Mosquitovlucht in Waarloos
« Gepost op: april 26, 2013, 13:14:07 pm »
Wim en ik hadden een controlevluchtje ingelast om nog voor het vertrek naar 'De bergen" het materiaal uit te testen.
Ik had stukken vervangen aan de startmotor en Wim had een nieuwe LiFe startaccu en nieuwe bekabeling geknutseld dankzij Miche.
Om 18:00 op het weiland, heerlijk weertje met een wisselvallige wind vanuit ZW.
Het technische deel verliep zorgeloos, de beide motoren startten zonder problemen.
Wim is als eerste vertrokken met een zacht windje, heeft toch wel hard moeten lopen en werd even met de voetjes door het gras gesleept, om dan in een rustige stijgvlucht weg te klimmen.
Mijn vlucht was van het korte type: geen wind meer, lopen, loskomen en terug doorzakken, moonwalken om snelheid op te bouwen en toch nog een buiklanding met gebroken schroefblad.  Ik heb er niets van begrepen, maar buiten een gekwetst ego en een onbruikbare schroef valt alles nog mee.
Wim heeft het van bovenuit gezien en ik geef hem het signaal om door te vliegen en hij gaat alras wat profiteren in de zalige avondcondities.  Tijdens het inspecteren van mijn materiaal merk ik dat er terug wind opkomt, maar dan NW . . . ik had langer moeten wachten met het starten . . . ongeduldig?
Na 45 minuutjes komt Wim terug aanvliegen (GPS is een prima ding) en maakt een mooie landingsaanvlucht, met draaiende motor om eventueel nog te kunnen doorstarten.  Hij vliegt in rechte lijn naar de staak met windzak en ik merk zijn twijfel.  Hij beslist een snelle buiklanding te maken, maar heeft pech met het oneffen terein en het wordt een nose-in.  Van dichtbij hoor ik de inslag van de neusspriet, de slag van het zijldoek, de klap van helm tegen kielstang en nog een droge knak die ik niet kan thuisbrengen.  Het eerste dat Wim uitbrengt is ‘mijn arm is gebroken’.  De linker onderarm hangt er levenloos bij en de pijn wordt snel heviger. De breuk van de linker bovenarm wordt wat later in de kliniek in Duffel bevestigd.  Wim moet nu tot maandag wachten op verdere ingrepen.  Waarschijnlijk wordt het een operatie en zal er een metalen plaatje gebruikt worden om de complexe breuk te zetten. 
Ai . . . zoveel plannen die niet zullen doorgaan, de job, de vliegweek, het dagelijkse pendelen met de kroost, . . .

Snelle beterschap toegewenst Wim!
Ik zal je beeldmateriaal editeren en je beslist zelf maar wat er mee gedaan wordt.

Johan

pimpeltje

• Clublid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
Re: 25-03-2013 Mosquitovlucht in Waarloos
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2013, 20:47:16 pm »
Bedankt Johan voor dit relaas en zeer spijtig voor Wim en de geplande vliegvakantie. Ik ben niet beter af: vandaag 12 uur in St. Vincentius gelegen wegens ondragelijke rugpijn opgekomen tijdens de nacht. Konklusie: hernia tussen de 6de en 7de nekwervel. Zit op moment onder de verdoving.... zien wat de komende week gaat brengen...
Wim een snelle beterschap gewenst.

wimvanertvelde

• Forumbeheerder
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2013, 20:57:35 pm »
Momenteel zit ik thuis met een steunverband. Dinsdag gaan ze een pin vanuit mijn elleboog tot de schouder in de mergpijp steken om zo alles terug op zijn plaats te steken. De volgende maanden worden dus wat afzien  :-\
Tot aan de voorlaatste seconde was dit voor mij een van de mooiste mosquitovluchten. ik heb mijn vertrouwde omgeving vanuit de lucht kunnen bewonderen.  Mijn aanvlucht was goed, maar op een fractie van een seconde ging het onverwacht mis.   

Laat je het originele materiaal op de sd card staan?  Ik heb mijn eigen herinneringen aan wat er gebeurd is, maar ik wil eerst de videobeelden wel eens bekijken om deze te confirmeren. Het lijkt er op dat de arm gebroken word nadat ik ff met mijn helm tegen de kiel zwaaide. Dit lijkt bizar, maar het gebrek aan enige bloeduitstorting of stramme schouderspieren lijkt dit te bevestigen.
De impact zelf lijkt misschien hard op de beelden, maar hij voelde eigenlijk matig aan. Ik heb ooit al een hardere nose in gehad in opleiding met pieter in boom.   Effe pech gehad zeker >:(

Het bevestigd toch mijn eigen regel om nooit alleen te gaan vliegen.  Ik had daar anders schoon gelegen.
Johan, bedankt voor de hulp he!

wimvanertvelde

• Forumbeheerder
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2013, 20:59:58 pm »
Allez Dani, misschien moeten wij dan maar samen afspreken voor een leuke hospitaalvakantie :)

Didier

• Clublid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2013, 22:27:28 pm »
Beiden veel beterschap gewenst, de eerste vluchten van 't jaar willen precies niet meevallen, de mijne was ook niet schitterend :-\

sportje

• Clublid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2013, 08:55:44 am »
Triestig begin van 't seizoen...
Beterschap en een goede revalidatie aan de beide "beenhouwersklanten" gewenst !

Kurt

• Forumlid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2013, 17:59:42 pm »
Triestig begin van 't seizoen...
Beterschap en een goede revalidatie aan de beide "beenhouwersklanten" gewenst !
...beenhouwersklanten... aha, alwel doe mij allega een potteke prepare van 150gr(het mag wa meer zijn).

Nee ff serieus, da's echt wel triest.  Ma heeft zo ne neusvleugel niet nogal sterke uprights? Die niet zo gauw plooien.
Bij buiklanding:
zeKer niet overpakken   (bescherming van armen en het voordeel van doorpendelen bij brute stop)
vleugel zo lang mogelijk laten vliegen tot stall
bij stall de basebaar ver naar voor duwen voor neerkomen  (je komt met harnas op grond en remt zo snel af zonder buizen te belasten)
« Laatst bewerkt op: april 27, 2013, 19:59:09 pm door Kurt »

Ilse

• Clublid
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2013, 18:58:43 pm »
Een snel herstel gewenst aan de gekwetsten. En veilige vluchten aan de anderen. Als we zo doorgaan gaat er niet veel volk overblijven voor de clubuitstap.

Alex

• Clublid
  • Junior
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2013, 21:40:06 pm »
Hallo Wim

En spoedig en volledig herstel toegewenst.
Jammer dat dit juist voor onze vliegweek moest gebeuren.

Groetjes

Alex

Christophe

• Clublid
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2013, 18:53:36 pm »
 Bon retablissement.
Quand tu iras mieux il faudra comprendre l'erreur , et nous expliquer. A bientot;